joi, 19 mai 2011

Prajitura cu mac

O praji pe care am "filat-o" de prea multa vreme insa careia nu i-am putut acorda timpul necesar. Ieri am facut-o pentru o "mica" aniversare a unui pititc mic-mic :) si am savurat-o alaturi de familie.


Ingrediente, aduse la temperatura camerei inainte de a incepe lucrul (tava dreptunghiulara 28x40cm):

Aluat:
- 150 gr unt
- 300 gr faina alba
- 50 gr zahar alb praf
- 1 praf de copt bio + 1 lg de lapte (cu care se stinge praful de copt)
- 3 galbenusuri de ou de casa sau eco
- 3 lg de smanatana

- gem de caise

Crema de mac:
- 200 gr mac macinat
- 250 ml lapte
- 160 gr zahar alb + 40 gr zahar vanilat facut acasa
- 50 gr unt
- 100 gr faina alba
- 3 albusuri de ou
- 1 lgt praf de copt bio
- 1/2 lgt praf de coaja de lamaie bio sau coaja unei lamai netratate

Am purces la drum incepand crema de mac. Intr-o craticioara am pus laptele si macul. Le-am fiert la foc mic pana laptele a fost absorbit si apoi am lasat sa se raceasca.

Pentru aluat am amestecat toate ingredientele ca sa obtin un aluat moale, nelipicios, usor de manevrat. Am pus smanatana pe rand deoarece am avut nevoie de doar de 2 linguri.

Aluatul se imparte in 2 parti inegale, prima foaie trebuind sa acopere si marginile tavii (cam 60%-40%). Tava am uns-o cu unt, am pus prima foaie si am aranjat marginile aluatului pe marginea tavii. Am uns generos cu gem de caise de la mama.

Peste macul fiert am adaugat restul ingredientelor; in prealabil am batut zaharul vanilat si albusurile si le-am incorporat in crema.

Am turnat crema de mac peste gemul de caise; nu turnati toata crema intr-un loc deoarece atunci cand nivelati se cam duce gemul pe margini.


Am intins a doua foaie si cu grija am pus-o peste crema de mac. Am impuns cu furculita foaia de deasupra ca sa nu se umfle in timpul coacerii si sa se desprinda de pe crema de mac.


Am bagat tava in cuptorul preincalzit, la foc mic-mediu, pentru 20 de minute; foaia de deasupra a prins o culoare aurie, iar cea de pe margine incepe se se desprinda usor de tava. Am lasat putin sa se raceasca, nu foarte mult deoarece nu mai aveam rabdare :)


Foarte buna, nu dulce tare, pe gustul meu; foile au o textura fina. Pofta buna!

9 comentarii:

maria elena spunea...

Dintotdeuna mi-au placut deserturile cu mac, de fapt macul. In copilarie, mama a plantat mac in gradina, iar eu si frate-miu l-am mancat pe tot din capacele. Arata bine praji!

Bianca spunea...

@Maria-Elena: Mersic :) Eu nu imi amintesc sa fi facut mama praji aceasta in copilarie, dar imi place foarte mult macul. Am plantat si eu mac in gradina mult tim,p dar nu cred ca faceam nimic cu el .. doar il cultivam :)

Micul spunea...

Daca are mac si gem e perfecta pentru mine.Sunt mare fan.
Sa ai un weekend placut.

Andrea's Cake spunea...

Ce bine arata.Ador prajiturile cu mac.Am sa incerc cu siguranta reteta ta.Week-end placut!

Anonim spunea...

macul este macinat?

Anonim spunea...

maine am sa incerc reteta .multumim

Anonim spunea...

Tava ce dimensiuni are? Multumesc

Bianca spunea...

Dimensiunea tavii este de 29cmx40cm

Oana Iacob spunea...

Reteta nu este completa, nu sunt multumita.
A trebuit sa pun mai multa faina, coca era prea moale cu cantitatea sugerata.
Gemul de caise ar fi trebuit pus in lista de ingrediente de la inceput. Doar daca el se gaseste doar la mama...
Aluatul fraged a trebuit sa fie pus la frigider 15-30minute, altfel intinderea foaie e posibila, dar desprinderea de masa e aproape imposibila.
Prima foaie ar trebui pusa separat 10minute la copt. Asta pentru ca prajitura are foaia de deasupra tare, iar cea de jos mai moale pentru ca a avut si gemul si crema moale pe ea si nu a apucat sa se coaca similar cu cea de sus.

Trimiteți un comentariu