duminică, 31 iulie 2011

Gomboți

Acești gomboți sunt unul din deserturile pe care bunica paternă le are în rețetar de când lumea, sau mai bine spus de când s-a căsătorit cu bunicul meu care era maghiar, iar rețeta a preluat-o de la soacra ei. În româna s-ar numi găluște cu prune. Pe lângă acești gomboți îmi mai amintesc și de vargabelles, de clătite "fără număr", deoarece făcea o grămadă, și mai nou de un cozonac gen panettone extraordinar, pe care de obicei îl savurăm cu o cană de lapte.



Ingrediente pentru aproximativ 45 bucăți de gomboți: 500gr cartofi, 350gr făină albă, 3 ouă de casă, un praf de sare, 1.5kg prune, zahăr alb, scorțisoară, 100 gr unt, 300gr pesmet.

Întâi am fiert cartofii în coajă, i-am curățat și apoi, după ce s-au răcit complet, i-am dat prin mașina de tocat; și o răzuitoare face aceeași treabă.

Apoi într-o cratiță am pus untul să se topească, apoi am adăugat pesmetul și l-am prăjit până a primit o culoare aurie, dar nu ars. Am luat cratița de pe foc și am adăugat 4 lg de zahăr și scorțișoară după gust.

Pentru aluat am amestecat făina, ouăle, cartofii și sarea până am obținut un aluat elastic. Nu pot să spun că nelipicios deoarece datorită cartofilor tot va fi puțin lipicios. Într-un bol am amestecat zahăr alb și scorțișoară pe care îl vom folosit să umplem jumătățile de prune.

Am luat aluat cât o nucă și l-am întins subțire. Am pus zahăr cât incape într-o jumătate de prună și am înfășurat pruna în aluat astfel încât partea cu zahăr să nu fie acolo unde am îmbinat aluatul. Am încercat să fie aluatul subțire pentru că se mai umflă la fierbere, dar totuși să acopere frumos pruna.



Între timp am pus la fiert apă într-o oală, iar când a început să clocotească am dat focul mai mic, atât cât să nu mai facă bulbuci. Am pus gomboți la fiert, câte un strat, să nu se suprapună la fiert , și după ce i-am pus i-am mișcat cu grijă cu o lingură o dată ca sa nu se prindă de oală. Când s-au ridicat la suprafață i-am luat cu o paletă și i-am pus în cratița cu pesmet.



I-am lăsat să se răcorească puțin și apoi i-am servit cu elan pudrați cu zahăr pudră. Sunt sățioși și tare buni. Poftă bună!


7 comentarii:

TeoBucatar spunea...

Bia,recunosc, nu am facut dar arata imbietor!

Andreea Dianu spunea...

Ador gomboti, iar astia arata deliciosssssssssss

Bianca spunea...

Mersic :) La gust sunt la fel de imbietori si deliciosi asa ca sper ca o sa ii faceti intr-o zi.

maria elena spunea...

Ce deliciosi, anul acesta inca nu am facut.

Irina spunea...

Bianca, gombotii inseamna pentru mine sfarsitul verii. Ai tai arata excelent!

idealbebe spunea...

Woow ce bine arata:P

Anonim spunea...

super buni reteta este foarte buna

Trimiteți un comentariu